شرکت نوآوران داده پرداز کلیک

ایجاد نوآوری در زمینه ی فناوری و مکانیزه سازی فرآیند های کسب و کار ها

شرکت نوآوران داده پرداز کلیک

ایجاد نوآوری در زمینه ی فناوری و مکانیزه سازی فرآیند های کسب و کار ها

کلیک هاب به سازمان ها در بخش های خصوصی ، عمومی و اجتماعی کمک می کند تا تغییرات مثبتی را در کسب و کار و فعالیت های خود ایجاد کنند. کلیک هاب متشکل از یک تیم فنی جوان و مشاورانی باتجربه است که در شش حوزه در حال خدمت رسانی می باشند.

بایگانی
  • ۰
  • ۰

کنترل پروژه فرآیندی برای جمع‌ آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ های پروژه برای هدایت هزینه‌ ها و برنامه‌ ها در مسیر درست است . وظایف کنترل پروژه شامل شروع ، برنامه‌ ریزی ، نظارت و کنترل ، برقراری ارتباط و تعیین هزینه‌ ها و برنامه زمان‌ بندی پروژه است . در نهایت ، کنترل پروژه فرآیندی تکراری برای تعیین وضعیت پروژه ، پیش‌ بینی نتایج احتمالی بر اساس آن و سپس بهبود عملکرد پروژه در صورت غیر قابل قبول بودن نتایج است .

در واقع می توان کنترل پروژه را به‌ این صورت تعریف کرد : جمع‌ آوری و مدیریت داده‌ ها و فرآیندهای تحلیلی برای پیش‌ بینی و تاثیر سازنده بر نتایج زمان و هزینه یک پروژه ، از طریق ارسال اطلاعات در فرمت‌ ها و قالب‌ هایی که به مدیریت و تصمیم‌ گیری مؤثر کمک می‌ کنند .

در این بین سیستم های کنترل پروژه مختلفی طراحی و تولید شد تا این فرآیندها را سازماندهی کند . یکی از این سیستم ها ، سیستم کنترل پروژه بهکار بوده که توسط تیم حرفه ای کلیک هاب طراحی شده است .

 

معرفی سیستم کنترل پروژه

 

کنترل پروژه به کارگیری دانش ، مهارت ها و ابزار های لازم در جریان اجرای فعالیت ها، به منظور رفع نیاز ها و انتظارات متولیان از اجرای پروژه است .
سیستم و نرم افزار مدیریت و کنترل پروژه بهکار ، در اجرای این مهم از دو بازوی قدرتمند برنامه‌ ریزی و کنترل پروژه بهره می‌ گیرد و لذا به ابزاری کاربردی و قدرتمند برای کنترل زمان ، کنترل هزینه و مدیریت منابع و نیروی انسانی تبدیل شده است .
هدف اصلی سیستم کنترل پروژه ایجاد بستری مطمئن و مناسب برای مدیریت پروژه با استفاده از مدیریت برنامه ها ، کنترل منابع و …. است که برای دستیابی به این هدف تلاش شده تا بسیاری از حوزه های 9 گانه PMBOK (دانش های نه گانه مدیریت پروژه ) در نرم افزار پوشش داده شود .
نرم افزار بر روی یک سرور مرکزی متصل به اینترنت نصب شده و در هر زمان و در هر مکان قابل دسترسی می باشد . بهکار به نوعی طراحی شده که کاربران آن حتی با کمترین دانش مدیریت پروژه قادر خواهند بود به سادگی پروژه ها ، وظایف ، منابع و … را برنامه ریزی کنند و از روند انجام کار پروژه گزارش گیری و مستندات خود را مدیریت نمایند .

 

فرآیندهای کنترل پروژه

 

نقاط قوت سیستم کنترل پروژه در رویکرد داده‌ محور و توجه به جزئیات آن‌ ها نهفته است . فرآیندهای کنترل پروژه عبارت‌ اند از :

 

برنامه‌ ریزی پروژه

برنامه‌ ریزی یکی از مراحل مهمی است که در آن کنترل‌ کننده‌ ها و مدیران پروژه با هم کار می‌ کنند . چه در ایجاد طرح‌ های پروژه ، برنامه‌ ها ، ساختارهای خرابی کار یا برآورد هزینه‌ ها ، برنامه‌ ریزی به همه افراد یک خط پایه برای کار در طول پروژه می‌ دهد .

بودجه‌ بندی

ادغام فرآیند بودجه‌ بندی در فعالیت‌ های پروژه برای محاسبه دقیق هزینه‌ ها و درک زمان و دلیل واریانس ضروری است . با بودجه‌ بندی مرحله‌ ای و اصلاح تعداد ، یک مدل شفاف برای مدیران ارشد و اعضای تیم در دسترس خواهد بود تا بتواند به عنوان یک معیار در طول پروژه عمل کند و جریان‌ های نقدی مهم را قابل درک سازد .

مدیریت ریسک

کنترل پروژه رویکردی دقیق برای مدیریت ریسک را فراهم می‌ کند. با شناسایی پیش‌ گیرانه خطرات ، پایش مداوم ریسک و تهیه برنامه‌ های پیش‌ بینی‌ شده برای رسیدگی به مسائل ، کاهش تأثیر بر بودجه و برنامه امکان‌ پذیر است . همچنین به جلوگیری از بروز برخی خطرات در آینده کمک می‌ کند .

مدیریت تغییر

وقتی یک پروژه از برآورد اولیه خود فاصله می‌ گیرد ، اغلب به دلیل یک عامل نیست ، بلکه به دلیل اثر چندین عامل است که معمولاً مورد توجه قرار نمی‌ گیرند . به همین دلیل مدیریت تغییر بسیار حیاتی است . با ردیابی تغییرات و درک تأثیر آن‌ ها ، ضمن پیگیری روند واضحی برای ارزیابی ، تأیید و پاسخگویی ، پروژه‌ ها می‌ توانند در مسیر خود باقی بمانند .

پیش‌ بینی

با افزایش دقت برآورد ، کنترل‌ کنندگان و مدیران پروژه می‌ توانند بینش بیشتری در مورد عوامل محرکه فعلی هزینه‌ ها و برنامه‌ ها کسب کنند . اندازه‌ گیری پیشرفت ، یک ورودی حیاتی برای فرایند پیش‌ بینی است که به عنوان مقایسه‌ ای در برابر هزینه‌ های واقعی و متعهد به کار می‌ رود و کنترل‌ کنندگان پروژه را قادر می‌ سازد با استفاده از ترکیبی از روش‌ ها و فرمول‌ های استاندارد ، پیش‌ بینی را انجام دهند . به روز رسانی‌ های منظم و به موقع با امکان پاسخ‌ گویی سریع‌ تر و اقدامات اصلاحی نسبت به زمان شروع یک پروژه ، به کنترل‌ کننده پروژه کمک می‌ کنند .

مدیریت اجرایی

تعریف و استفاده از شاخص‌ های کلیدی عملکرد (KPI) برای نظارت بر سلامت پروژه و روند پیش‌ بینی برای انجام اقدامات اصلاحی بسیار مهم است . سازمان‌ هایی که از اطلاعات عملکرد برای مدیریت پروژه‌ ها استفاده می‌ کنند ، مانند محاسبات استفاده شده در مدیریت ارزش به دست آمده، به میزان موفقیت ۶۸ درصدی دست می‌ یابند ؛ در حالی که برای پروژه‌ هایی که از این داده‌ ها استفاده نمی‌ کنند ، ۷ درصد موفقیت وجود دارد .

مدیریت پروژه

این مرحله شامل ایجاد فرایندها و سیستم‌ هایی است که می‌توانند به اعضای تیم در برقراری ارتباط و همکاری با یکدیگر کمک کنند. هدف این است که به روز رسانی‌ های وضعیت ، ضبط زمان جلسات ، آموزه‌ ها و مدیریت گردش کار به طور یکپارچه انجام شود تا تیم‌ ها به جای کارهای روزانه روی اجرای واقعی تمرکز کنند .

 

بخش های مختلف سیستم کنترل پروژه

 

اطلاعات شرکت ها :

مشخصات کامل شرکت ها و موسسات مرتبط با سازمان در اینجا قرار می گیرد . یکی از مزایای سیستم این است که چند شرکت یا سازمان می توانند بدون اینکه از کار یکدیگر آگاه باشند از سیستم به صورت هم زمان استفاده نمایند . شرکت ها و سازمان ها می توانند نقش های مختلفی در پروژه داشته باشند از جمله کارفرما ، پیمانکار ، مشاور ، ناظر و …..


اطلاعات پروژه ها :

پروژه های خود سازمان و یا شرکت ها و موسسات مرتبط با سازمان که در بخش شرکت ها ثبت شده اند ، به ترتیب ذیل مدیریت و کنترل می شوند :

– پروژه های پیشنهاد شده
– پروژه های فعال
– پروژه های کامل
– پروژه های آرشیوی

 

فعالیت ها و وظایف :

در هر پروژه فعالیت هایی را تعریف می کنیم و آن را به افراد مورد نظر اختصاص می دهیم . برخی از اطلاعاتی که در یک رکورد فعالیت ثبت و نگهداری شده و قابل مدیریت و کنترل می باشد به شرح ذیل است :
فعالیت ، پدید آورنده فعالیت ، منشا فعالیت ، بودجه ، وضعیت وابستگی به فعالیت های دیگر ، اولویت ، میزان پیشرفت ، تاریخ شروع و پایان ، افراد مامور ، وزن

 

تقویم کاری :

تقویم کلیه فعالیت ها و وظایف افراد سازمان ، مدیران و مسئولین هر بخش در اینجا می تواند به صورت روزانه ثبت و نگهداری گردد . اطلاعات مذکور به صورت روزانه ، هفتگی و ماهانه نمایش داده می شود . در اطلاعات روزانه می توان رویدادها و وظایف مربوط به همان روز را ثبت و نگهداری نمود . رویدادهای جدیدی که ثبت می گرددشامل اطلاعات ذیل می باشد :
پروژه مرتبط ، تاریخ شروع و خاتمه رویداد و توصیف و … . این بخش در واقع جایگزین تقویم رومیزی مدیران خواهد شد .

 

مستندات و فایل ها :

مدیریت و کنترل فایل ها و مستندات مورد نیاز پروژه ها جهت استفاده کلیه کاربران سامانه در این قسمت امکان پذیر است . در صورتی که لازم باشد تعدادی از کاربران فایلی را مورد مطالعه و یا بررسی قرار دهند می توان آن را در اینجا اضافه نمود .


مدیریت ارتباطات و تماس ها :

مشخصات افراد مرتبط با سازمان و یا موسسات در اینجا ثبت می گردد . بدین وسیله می توان با اشخاص مورد نظر از طریق تلفن و یا پست الکترونیکی ارتباط برقرار نمود .


سیستم پست الکترونیکی :

در صورت وجود Mailserver در سازمان ، این بخش به عنوان یکی از ماژول ها مورد استفاده کاربران قرار می گیرد .

 

جدول زمانی :

ثبت ساعت های انجام کار افراد تیم پروژه در این بخش انجام می گردد . بدین ترتیب فعالیت های انجام گرفته توسط اعضای تیم ، نوع فعالیت انجام گرفته توسط اعضای تیم و زمان شروع و خاتمه فعالیت ثبت می گردد .
بدین ترتیب مدیران پروژه توانایی تهیه گزارش های متنوع از ساعات کار پروژه و کنترل تیم آن را خواهند داشت .

اطلاعات این بخش شامل موارد زیر است :

نام کاربر ، زمان ثبت ، تاریخ ، زمان شروع ، زمان خاتمه ، مکان اجرا ، کد فعالیت ، عنوان فعالیت و خاتمه فعالیت می باشد .


یادداشت ها :

یادداشت هایی از کاربران برای یکدیگر و یا برای اطلاع دیگر کاربران در این قسمت ثبت و نگهداری می شود . در هر یادداشت جدید عناوین ذیل تکمیل می گردد : نام ، e-mail ، موضوع یادداشت ، درجه اهمیت و توضیحات مورد نیاز .

 

راهبر کاربران :

تعریف و مدیریت کاربران سیستم و تعیین سطوح دسترسی برای آنها به عهده راهبر سیستم خواهد بود . راهبر سیستم در اینجا دسترسی هر یک از کاربران را به صورت کامل به هر یک از پروژه ها و اجزای سامانه مشخص می کند .

 

سلیقه ها :

سلیقه پیش فرض کاربر ، کلیدهای نمایش سیستم ، مقادیر نمایش سیستم ، زبان ( فارسی ، انگلیسی ) ، فرمت تاریخ ، فرمت زمان ، اینترفیس کاربر

ماژول ها :

بخش ها و یا ماژول های مختلف در این قسمت نمایش داده می شود . مشخصاتی از ماژول که می توان به صورت فهرست وار در این قسمت مشاهده نمود شامل موارد ذیل است : وضعیت ( فعال ، غیر فعال ) ورژن ، نوع ، متن فهرست ، آیکن فهرست ، وضعیت فهرست . لازم به ذکر است که ماژول ها و بخش های مختلفی که در سیستم وجود دارد قابل اضافه و یا کم کردن می باشد ، در واقع می توان ماژول جدیدی بر حسب نیاز مشتری به سیستم اضافه نمود .

 

اگر با مطالعه این مقاله به این نتیجه رسیدید که نیازمند یک سیستم کنترل پروژه حرفه ای هستید ، می توانید با کارشناسان کلیک هاب در ارتباط بوده تا از محصول بهکار ما استفاده کنید .

از دیگر محصولات کلیک هاب می توان به نرم افزار گردو ، نرم افزار گردو پلاس ، نرم افزار گیلاس ،  چکبان ، نرم افزار آرموت و erp اشاره کرد .

 

منبع : سیستم کنترل پروژه چیست ؟

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی